Lp. |
Zagadnienia |
Dodatkowe treści programowe |
1. |
Działania na liczbach naturalnych.
|
-rozwiązywać zadania tekstowe złożone na porównywanie różnicowe i ilorazowe; -stosować reguły dotyczące kolejności wykonywania działań z uwzględnieniem kwadratów i sześcianów liczb naturalnych ; -stosować cechy podzielności przez 2, 3, 4, 5, 9, 10, 100 w zadaniach; -badać podzielność liczb przez np.6, 15, 20 itp.; - rozpoznawać liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa, a także, gdy na istnienie dzielnika właściwego wskazuje cecha podzielności; - rozkładać liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze; - obliczanie NWW i NWD, rozwiązywanie zadań z treścią. |
2. |
Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
|
- obliczać ułamek danej liczby naturalnej w zadaniach tekstowych; - obliczać wartość wyrażeń arytmetycznych, stosując reguły dotyczące kolejności wykonywania działań z uwzględnieniem kwadratów i sześcianów ułamków zwykłych i dziesiętnych oraz liczb mieszanych; -wykonywać działania na ułamkach dziesiętnych, używając własnych, poprawnych strategii lub za pomocą kalkulatora; - szacować wyniki działań. |
3. |
Elementy algebry.
|
- rozwiązywać równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą występującą po obu stronach równania .
|
4. |
Kąty.
|
-rozpoznawać kąty wierzchołkowe i przyległe oraz korzystać z ich własności .
|
5. |
Wielokąty, koła i okręgi.
|
-konstruować trójkąt o danych trzech bokach i ustalać możliwość zbudowania trójkąta na podstawie nierówności trójkąta; - stosować twierdzenie o sumie kątów trójkąta; -znać najważniejsze własności kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku i trapezu i stosować je w zadaniach.
|
6. |
Obliczenia w geometrii.
|
-umieć obliczyć obwód wielokątów ; - obliczać pola: kwadratu, prostokąta, rombu, równoległoboku, trójkąta, trapezu przedstawionych na rysunku oraz w sytuacjach praktycznych; - umieć obliczyć objętość i pole powierzchni prostopadłościanu; - obliczać miary kątów, stosując przy tym poznane własności kątów i wielokątów.
|
7. |
Obliczenia praktyczne.
|
-w przypadkach osadzonych w kontekście praktycznym obliczać procent danej wielkości; - wykonywać obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach; -wykonywać obliczenia kalendarzowe na dniach, tygodniach, miesiącach, latach; - obliczać rzeczywistą długość odcinka, gdy dana jest jego długość w skali oraz długość odcinka w skali, gdy dana jest jego rzeczywista długość; - w sytuacji praktycznej obliczać: drogę przy danej prędkości i czasie, prędkość przy danej drodze i czasie, czas przy danej drodze i prędkości oraz stosować jednostki prędkości km/h i m/s. |
8. |
Zadania tekstowe.
|
- do rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym umieć zastosować poznaną wiedzę z zakresu arytmetyki i geometrii oraz nabyte umiejętności rachunkowe, a także własne poprawne metody; - weryfikować wynik zadania tekstowego, oceniając sensowność rozwiązania .
|
Innowacja „Matematyczna Głębia” stawia sobie ambitne cele. Chcemy zaszczepić w uczniach matematyczną pasję, nauczyć korzystania z różnych źródeł wiedzy, przejmowania odpowiedzialności za efekty własnej nauki, pracy w zespole, abstrakcyjnego myślenia, stosowanie poznanych pojęć i twierdzeń w sytuacjach praktycznych, wytrwałości w dążeniu do celu, precyzyjnego formułowania problemów, stawiania hipotez oraz argumentowania. Aby to uczniom ułatwić stosujemy metody pracy, które pomagają uczniom opracowywać własne strategie i budować wiarę we własne możliwości. Wykorzystujemy gry, programy komputerowe, eksperymentujemy.
Mamy nadzieję, że w efekcie uczniowie będą osiągali przyjemność z nauki, będą dążyli do własnego rozwoju, wdrożą się do samokształcenia, osiągną dobre wyniki na egzaminach i będą dobrze przygotowani do kontynuowania nauki w klasach z rozszerzoną matematyką, by w przyszłości mogli znaleźć się wśród świetnie wykształconych informatyków, finansistów, inżynierów, logistyków, bo wszystkie te zawody powiązane są ściśle z matematyką.